دیوار پیش ساخته

دیوار پیش ساخته

دیوار پیش ساخنه یکی از مهم ترین و بهترین مصالح ساختمانی است که به فرایند ساخت و ساز بسیار سرعت میبخشد و کار را برای شما آسان می کند. ساخت این دیوارها به گونه ای است که اجزای آن به صورت جداگانه تولیدشده و به محل مورد نظر انتقال می یابد و در آن جا مورد استفاده قرار می گیرد

در سیستم ساختمان سازی سنتی، دیوارها نقش باربری داشتند و وزن سازه را تحمل می‌کردند اما در سیستم ساختمان سازی مدرن، وزن ساختمان از روی دیوارها برداشته شده و به اسکلت فلزی ساختمان منتقل گردیده است؛ از آن‌جایی که سبک ساختن سازه‌های ساختمانی اهمیت بسیاری دارد و همچنین همانطور که گفته شد دیوارها دیگر نقش باربری ندارند، اهمیت دیوارهای پیش ساخته بیش از پیش افزایش پیدا کرده است.

نمونه دیوار پیش ساخته

مواد تشکیل دهنده دیوار پیش ساخته گچی

این نوع دیوارهای پیش ساخته بلوک‌های گچی مستطیل شکلی هستند که از مخلوط آب و گچ و پرکننده‌هایی مانند فیلرها، سنگ دانه‌ها، الیاف و سایر افزودنی‌های غیر زیان‌آور ساخته می‌شوند. دیوار گچی پیش ساخته دارای سطحی کاملا صاف، موازی و دارای فاق و زبانه هستند به نحوی که در هنگام نصب کاملا درون یکدیگر قرار می‌گیرند.
دیوار گچی در دسته‌ی دیوارهای غیر باربر قرار گرفته و انواع مختلفی دارند، که از میان آن‌ها می‌توان به توپر، سوراخ دار، ضد آب و مسلح اشاره نمود. این نوع دیوار پیش ساخته عایق بسیار خوبی در برابر رطوبت و صدا است و در سرویس‌های بهداشتی، آشپزخانه‌ها، دیوارهای خارجی و مکان‌هایی که احتمال رطوبت در آن‌ها بسیار بالاست مورد استفاده قرار می‌گیرند. به این ترتیب با استفاده از دیوار پیش ساخته گچی می‌توان مشکلات مربوط به عایق کاری ساختمان را به طور کامل برطرف نمود.
این نوع دیوار از مخلوط آب و گچ و در بعضی موارد مقداری پرکننده‌ یا به اصطلاح فیلر، سنگ‌دانه‌، الیاف و یا سایر افزودنی‌های بدون زیان و غیر حساسیت زا ساخته می‌شود.
دانه‌های گچ به کار رفته در آن از گچ معمولی ریزتر است. پنل‌های ساخته شده گچی به شکل کام و زبانه‌ای کنار هم قرار گرفته و به وسیله یک نوع ملات مخصوص (که ماده اصلی آن گچ است) به یکدیگر متصل می‌شوند. این نوع دیوارها به عنوان دیوارهای غیر باربر و به منظور جداسازی فضا مورد استفاده قرار می‌گیرند.
دیوار پیش ساخته سفید

کاربردهای دیوار پیش ساخته گچی

دیوارهای پیش ساخته گچی شامل انواع مختلفی هستند که هر یک کاربرد مخصوص خود را دارند:
دیوار پیش ساخته گچی سوراخ دار: برای کاهش وزن ساختمان آنها را سوراخ می‌کنند.
دیوار پیش ساخته گچی ضد آب: برای فضاهایی که در معرض رطوبت هستند همچون آشپزخانه و سرویس بهداشتی از این نوع دیوارها استفاده می‌گردد.
دیوار پیش ساخته گچی مسلح: برای بالا رفتن مقاومت آنها از پشم شیشه و پلی یورتان استفاده می‌شود.
دیوار پیش ساخته گچی توپر: همانطور که از نامشان پیداست بدون سوراخ هستند.

دیوار پیش ساخته

 

مزایای استفاده از دیوار پیش ساخته

  • از مزایا استفاده می توان به موارد :
  • وزن بسیار کم
  • انتقال و جابه جایی آسان و سریع
  • مقاومت زیاد در برابر شرایط آب و هوایی گرم و سرد و مرطوب
  • قابلیت جابه جایی و تعویض
  • عایق بسیار عالی در برابر صدا و حرارت
  • جلوگیری از اتلاف حرارت در محیط
  • قیمت بسیار کم نسبت به سایر دیوارها
  • حذف مصالحی مثل گچ و خاک

دیوار پیش ساخته